Ny undersøgelse – Investering i automatisering skal redde konkurrenceevnen

Samtidigt identificerer den globale undersøgelse fire typer virksomheder ud fra deres evner til at håndtere den digitale transformation.

I dag bruger virksomheder omkring 78 pct. af IT-budgetterne på drift, hvilket ikke efterlader meget plads til innovation, nye tanker og kreativitet. Det viser Ciscos nye rapport ”IT Operations Readiness Index”, der måler virksomheders evne til at håndtere IT-drift på tværs af sektorer og brancher.

Ifølge teknisk direktør hos Cisco Danmark, Henrik Stær, bliver virksomheder nødt til at investere endnu mere i fx automatiseringer, hvis de fortsat skal kunne fungere i et konkurrencepræget marked. I gennemsnit benytter virksomheder 28 pct. af deres nuværende IT-budget til operationelle initiativer såsom at optimere deres IT og forbedre processer som fx dataindsamling og analyse. To ud af tre virksomheder forventer, at det tal vil stige i de kommende 12 måneder.

“Dagene med IT-ledere, der bruger timer og atter timer på manuelt arbejde i en stadig mere kompleks IT-infrastruktur, er talte. I stedet kan man på baggrund af data og automatisering komme tilbage i førersædet, når det gælder om at levere strategisk værdi for kunderne. Vi ser, at en større del af IT-budgetterne går på at bygge et datadrevet fundament, så virksomhederne i sidste ende kan blive mere konkurrencedygtige,” udtaler Henrik Stær.

Fire typer virksomheder

I undersøgelsen identificerer Cisco fire typer virksomheder: reactive (reaktive), proactive (proaktive), predictive (forudseende) og preemptive (forebyggende). Kun 14 pct. har opnået det forebyggende niveau, hvor virksomheder løbende bruger data til at optimere deres processer og forebygge hændelser. 26 pct. er stadig på det laveste, reaktive niveau, hvor virksomheder blot reagerer på hændelser i forhold til deres IT. Dog forventer 33 pct. at være på det højeste niveau inden for to år.

”Der er et voksende antal virksomheder, der investerer målrettet i analyse og automatisering, så hændelser såsom nedbrud ikke kommer som en overraskelse, men som noget der kan håndteres og kontrolleres. Det der skal til, før man som virksomhed kan blive forebyggende, er, at man er tæt på sine data, og at man har de fornødne kompetencer til at bruge dem på daglig basis til at guide forretningsmæssige beslutninger,” siger Henrik Stær.

Ekstern data og AI er afgørende

Værdien af ekstern data kan ikke ignoreres for præventive virksomheder. I undersøgelsen siger 84 pct., at det er “afgørende” at have adgang til data, der går ud over det, der bliver indsamlet internt. De mest avancerede virksomheder bruger allerede udbydere udefra til mere driftsfokuserede aktiviteter (fx dataindsamling).

Ifølge undersøgelsen svarer 42 pct. af de adspurgte, at kunstig intelligens er den af de nye teknologier, der vil have størst virkning på deres evne til at automatisere. 51 pct. siger, at de bruger kunstig intelligens til at forbedre deres kapacitet for automatisering. Kun 26 pct. indsamler data løbende og endnu færre (17 pct.) benytter automatiseret analyse i realtid.

Se Leverandører af Automation
Cookie-indstillinger