Motorolier

For motorolier gælder det, at man måler oliens tykkelse både under varme og kolde forhold. SAE-klassen, som måles under kolde forhold, kendetegnes ved, at tallet, som angiver klassen, efterfølges af bogstavet W. For begge viskositetsklasser af motorolien, fastsættes en max viskositet ved en bestemt temperatur ligesom der sættes en grænseværdi for pumpeevnen ved en temperatur, der er mindst 5°C lavere.

Leverandører af Motorolier:

3K Værktøj A/S

Meteorvej 6
DK-8700 Horsens
Tlf.: 75 62 41 44
E-mail: info@3ktools.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her

Lubral Specialsmøremidler

Sundvej 6-8
2900 Hellerup
Tlf.:39 62 19 40

Email: HelpCenter@lubral.dk

www.lubral.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Motorverk

Gungevej 9, 2650 Hvidovre
Bugattivej 15, 7100 Vejle
Telefon: 81 900 900
Mail: info@motorverk.dk

www.motorverk.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

PayBack Danmark ApS

Hjulmagervej 1
4300 Holbæk
Tlf.: 93 87 93 86
E-mail: info@pld.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her

ReinhardOil.dk ApS

Helleruplund Alle 8
2900 Hellerup
Tlf.: 70 26 70 07
E-Mail: mail@reinhardoil.dk

www.reinhardoil.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

SEAB Danmark A/S

2640 Hedehusene
Baldersbuen 15 F
Tlf.: 45 82 15 00
E-mail: info@seab.dk

www.seab.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Univar Solutions Denmark A/S

Islands Brygge 43, 2
2300 København S
Tlf.: 35 37 12 44
E-mail: univar.dk@univarsolutions.com

web

Se hele vores produktprogram og profil her

WD-40

GI. Konge vej 1, 2. sal
1610 København V
Tlf.: 33 37 72 70
E-mail: contactus@wd40.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her


North Sea Lubricants hos Reinhardoil.dk




Alle produkter er ‘Made in Holland’ ved at bruge basisolier og additiver af højeste kvalitet, hvilket resulterer i smøreolier af enestående kvalitet, der opfylder de høje standarder fra Original Equipment Manufacturers (OEM’er)

North Sea Lubricants er et globalt smøreoliemærke baseret i Holland med et af de bedste pris-kvalitetsforhold i Europa. NSL tilbyder et bredt udvalg af højkvalitets smøreolier, Smørefedt og gearolier.

Alle produkter er 'Made in Holland' ved at bruge basisolier og additiver af højeste kvalitet, hvilket resulterer i smøreolier af enestående kvalitet, der opfylder de høje standarder fra Original Equipment Manufacturers (OEM'er). Flere af NSLs produkter er officielt godkendt af populære OEM'er som Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW, MAN og Volvo.

Se mere her


LIQUI MOLY forbliver loyal over for “motorsportens kongeklasse” med fornyet kontrakt for 2023-sæsonen




Den tyske motorolieproducent indgår etårig kontrakt med løbsserien. Det betyder, at virksomheden sponserer Formel 1 ® for femte år i træk.

Med den nye kontrakt bliver LIQUI MOLY "Official Partner" for Formel 1 i sæson 2023. Bandereklamer med den tyske olie- og additivproducents logo vil blive set både fysisk og virtuelt verden over ved 18 ud af 23 løb i år. "Formel 1 er motorsportens højdepunkt med hensyn til international karakter og anerkendelse", siger Günter Hiermaier, direktør for LIQUI MOLY.

Siden 2019 har LIQUI MOLY været "Official sponsor" for verdens mest populære løbsserie. I 2023-sæsonen vil dette blive opgraderet til "Official Partner" og omfatter også tre løb med fysiske bandereklamer på banen.

LIQUI MOLYs direktør Günter Hiermaier understreger det særligt store sortiment i sæson 2023: "Formel 1 har sammensat en så international og mangfoldig løbskalender, at filosofien matcher vores mere end nogensinde før: Globalt premiummærke – en status, der forbinder os med Formel 1 og får os til at skille os ud fra mængden i detailhandlen og over for slutbrugerne."

"Kongeklassen" er alt andet end ukendt territorium for olie- og additivproducenten. Virksomheden med en lang tradition havde allerede annonceret på bagskærmen på Mercedes-Sauber-biler for omkring 30 år siden. I 2002 blev Ulm-virksomheden en del af Jordan-Honda-teamet som sponsor.

Peter Baumann, marketingchef hos LIQUI MOLY, kommenterede ved kontraktunderskrivelsen i Bahrain: "Ud over de matchende mærkefilosofier er det enorme medieekko, som Formel 1 genererer, afgørende for dette samarbejde. Milliarder af indtryk på sociale medier, hjemmesider, i videospil og dokumentarfilm, som f.eks. "Drive to Survive" på Netflix, skaber en kombination af autentisk reklameindvirkning og storytelling for motorsportsentusiaster over hele verden. Det er naturligvis også en væsentlig del af vores overordnede strategi."

"Vi glæder os over, at LIQUI MOLY styrker sit engagement i Formel 1 allerede i starten af sæsonen. Brugen af digitale annonceringsmuligheder viser, at de to mangeårige brands er villige til at forny sig. Vi bringer fans tættere på verdens største løbsevent i flere løbsweekender end nogensinde før," kommenterer Brandon Snow, Managing Director of Commercial hos Formel 1, ved kontraktunderskrivelsen i Bahrain.

Formel 1 er LIQUI MOLYs største, men ikke det eneste globalt relevante sponsorat. Liqui Moly er også repræsenteret ved MotoGP, som eksklusiv smøremiddelpartner ved Motocross-VM, var også at se ved VM i håndbold i januar samt ved mange vintersportsbegivenheder.

"Tiltrækningen og spændingen omkring Formel 1 er stadig ubrudt, især på en international scene. Derfor er jeg endnu engang så glad for, at vi igen kan præsentere dette sponsorat af absolut topklasse for vores kunder og samarbejdspartnere. Det er noget særligt, som gør alle, der arbejder sammen med LIQUI MOLY, bevidste om at forbedre grundlaget for en god forretning. En win-win-situation for alle", forklarer LIQUI MOLYs direktør Günter Hiermaier.


Motorolie uden olie?




Derfor bliver motorolier stadig mere tyndtflydende og på et tidspunkt kan motorolien måske endda ikke indeholde mere olie

Find leverandører af motorolier her

Udviklingen går hen imod stadigt mere tyndtflydende motorolier for at reducere brændstofforbruget og emissionerne. Men i den forbindelse skal motoren også være konstrueret til sådan en olie, da der ellers er risiko for dyre skader. Men motorolie kan ikke blive vilkårligt tynd – i hvert fald ikke, hvis den er baseret på olie. Oliver Kuhn, vicechef for LIQUI MOLYs olielaboratorium, forklarer baggrunden.

Hvad betyder tykt- eller tyndtflydende motorolie egentlig?

Oliver Kuhn: Motorolieviskositeten angives med to tal, f.eks. 5W-30. Det første tal med "W" står for lavtemperaturviskositeten, dvs. hvor flydende olien stadig er ved lave temperaturer. Det andet tal angiver højtemperaturviskositeten, dvs. hvor flydende olien er ved høje temperaturer. For begge tal gælder følgende: Jo højere det er, jo mere tyktflydende er olien. Og omvendt: Jo lavere det er, jo mere tyndtflydende er olien.

Hvorfor bliver motorolien stadig mere tyndtflydende?

Oliver Kuhn: Det skyldes bilproducenterne og deres stræben efter at reducere bilernes emissioner yderligere. Jo mere tyndtflydende en motorolie er, desto mindre kraft skal motoren bruge på at pumpe den rundt. Det reducerer brændstofforbruget. Denne effekt er ikke stor, men tynd olie er en af mange virkemidler, som bilproducenterne anvender for at øge deres bilers effektivitet. Vores opgave som olieproducent er så at udvikle motorolier, der er tyndtflydende og alligevel tilbyder den nødvendige ydelse.

Men hvordan kan så tynd olie stadig smøre rigtigt?

Oliver Kuhn: Det kan kun lade sig gøre med den mest moderne smøremiddelteknologi. Motorolie består af to grundkomponenter: basisolien og additivpakkerne. Hvor basisolien tidligere var den vigtigste komponent i motorolien, så er det i dag additivpakkerne. De sørger ikke kun for rengøring og korrosionsbeskyttelse i forbindelse med tyndtflydende olier, men også for køling og smøring. Grundolien, altså den egentlige olie, er i så fald næsten ikke mere end blot en bærevæske til additivpakkerne. Moderne olier består for knap en tredjedels vedkommende af additivpakker.

Leverandører af hedtoliepumper

Hvad sker der, hvis jeg fylder en tynd olie på en motor, der ikke er beregnet til det?

Oliver Kuhn: Hvis en motor ikke er konstrueret til det, bør man under ingen omstændigheder gøre det. For så er oliefilmen simpelthen for tynd til motoren. Den er ikke bæredygtig og revner. En revnet oliefilm medfører kraftigt forøget slitage, som kan forårsage så alvorlige skader som fastbrændte lejer. Og det kan så igen føre til følgeskader og endda til en totalt ødelagt motor.

Hvad sker der, hvis jeg fylder for tyk olie på motoren?

Oliver Kuhn: Den egentlige smøring er en mindre del af problemet her, bortset fra at brændstofforbruget stiger. Men for at presse den tykke olie gennem de små oliekanaler, der er beregnet til tynd olie, skal oliepumpen arbejde mere. Det kan medføre overbelastning og fejl. Og så står motoren helt uden smøring.

Hvordan ved jeg, hvilken olie der er den rigtige til en bil?

Oliver Kuhn: Det fortæller et kig i håndbogen, hvor det er angivet, hvilken oliespecifikation der kræves. Eller man kan benytte den gratis olievejviser på vores hjemmeside. Kun et par klik og så får man straks en oversigt over de passende olier.

Hvor tyndtflydende kan motorolie overhovedet blive?

Oliver Kuhn: Det er et spændende spørgsmål. Den laveste viskositet, der aktuelt er angivet for motorolie, er 0W-8. Det er næsten en singlegrade-olie. Ud over smøringen er udfordringen her især fordampningen, for jo mere tyndtflydende en olie er, jo lettere fordamper den også. For 0W-8 kan denne balance lige netop opretholdes. For at opnå endnu lavere viskositeter ville man sandsynligvis skulle bruge en helt anden kemi, som så ikke længere er baseret på olie. I forvejen er 0W-8 begrænset til det japanske marked. Kun den japanske bilstandardorganisation JASO har hidtil udgivet specifikationer for 0W-8, men hidtil har hverken den europæiske bilproducentorganisation ACEA eller den amerikanske API udgivet disse. Derudover er 0W-8 kun beregnet til benzinmotorer. For dieselmotorer er 0W-20 den laveste viskositet for øjeblikket. Det skyldes den højere trykbelastning i dieselmotorer.

Så tynde motorolier ses især på biler. Hvad med motorcykler, erhvervskøretøjer og både? Oliver Kuhn: Langt størstedelen af udviklingsarbejdet med tyndtflydende motorolier sker inden for personbilsområdet. På erhvervskøretøjer er der ganske vist også en tendens til tyndere olier, men her går udviklingen markant langsommere. Her er der stor bekymring for at købe brændstofbesparelser på bekostning af øget slitage. På motorcykler er der også tendens til mere tyndtflydende olier, men kun ned til xW-30. Det hænger også sammen med, at motorolien på mange modeller også smører gearkassen og derfor skal have særlige egenskaber. Og på både mangler der generelt et behov for lav lavtemperaturviskositet – ved minus 20 °C sejler de færreste ud på vandet. Desuden ændrer motorteknologien sig ikke så hurtigt her som i biler.


Nyheder og Indlæg om Motorolier


Seneste om Motorolier



Cookie-indstillinger