Kuglelejer

Kuglelejer er lejer, hvor x antal kugler ruller mellem en indre og en ydre ring. Derved bliver friktionen mindre end eksempelvis i et glideleje. Kuglerne i kuglelejer løber i spor i selve ringene. Derved kan kuglelejet optage kræfter både i akslens retning og vinkelret på denne. Kugler og ringe fremstilles primært af hårde stållegeringer. Kuglelejer er en form for rullende element leje, som anvender kugler/lejer til at opretholde adskillelse mellem de bærende løb

Leverandører af og viden om Kuglelejer:

AHT A/S

Filmbyen 23, 4. sal SØ
8000 Aarhus C
Tlf.: 44 44 44 70
E-mail: info@aht-as.dk

www.aht-as.com

Se hele vores produktprogram og profil her

Acton A/S

ACTON

Torbenfeldvej 3
2665 Vallensbæk Strand
Tlf.: 43 73 70 43

Gunnar Clausens Vej 66
8260 Viby J
Tlf.: 86 75 26 00

E-mail: Acton@Acton.DK

www.acton.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

BEVI A/S

Baldersbuen 14
2640 Hedehusene
Tlf.: +45 39 67 36 05
E-mail: bevi@bevi.dk

www.bevi.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

BG Burcharth A/S

Egegårdsvej 5
5260 Odense S
Tlf.: +45 66119966
E-mail: info@burcharth.dk

www.burcharth.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Bengtssons Maskin AB

Företagsvägen 14
232 37 Arlöv Malmö
Tel: +46 (0)40 - 68 07 300
Fax: +46 (0)40 - 43 02 71
E-mail: info@bengtssons-maskin.se
Direkte mail: henrik.andersen@bengtssons-maskin.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her

Igus ApS

Lysholt Alle 8
7100 Vejle
Tlf.: +45 86603373
E-Mail: info@igus.dk

www.igus.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

NHK Group Denmark

Stærmosevej
5610 Assens
Tlf.: 89 88 28 28
E-mail: aot@nhkgroup.eu

https://www.nhkmachineryparts.com/

Se hele vores produktprogram og profil her

Nomo Transmissioner

Nomo 2 logo

Kong Svends vej 65
2765 Smørum
Tlf.: +45 44208600
E-mail: info@nomo.dk

www.nomo.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

RUBIX Danmark A/S

Rugaardsvej 5
8680 Ry
Tlf.: +45 76 408 700
E-mail: dk@brammer.biz

web

Se hele vores produktprogram og profil her

Schaeffler Danmark ApS

Haslegårdsvej 8-12
8210 Aarhus V
Tlf.: 70 15 44 44
E-mail: info.dk@schaeffler.com

web

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden om kuglelejer:

Formålet med et kugleleje er at reducere roterende friktion og understøtter radiale og aksiale belastninger. Dette opnås ved anvendelse af mindst to løb til at indeholde bolde og overføre belastninger gennem boldene. I de fleste anvendelser er et løb stationær og den anden er fastgjort til den drejende enhed (fx et nav eller en aksel). Som en af de bærende løb roterer det forårsager kuglerne til at rotere samt. Fordi kuglerne ruller de har en meget lavere friktionskoefficient end hvis to plane overflader blev gledet mod hinanden.

Kuglelejer tendens til at have lavere belastningskapacitet for deres størrelse end andre former for rullende element lejer på grund af den mindre kontaktområde mellem kuglerne og racer. Men de kan tåle en vis forskydning af indre og ydre løberinge.

Fælles designs
Der er flere fælles design af kuglelejer, der hver især tilbyder forskellige kompromisser. De kan være fremstillet af mange forskellige materialer, herunder: rustfrit stål, krom stål, og keramik (siliciumnitrid (Si3N4)). En hybrid kugleleje er et leje med keramiske kugler og racer af metal.

Vinkelkontakt kuglelejer
En vinkelkontaktkuglelejer kugleleje bruger aksialt asymmetriske racer. En aksial belastning passerer i en lige linie gennem lejet, medens en radial belastning tager en skrå vej, som har tendens til vil adskille løbene aksialt. Så for justering af kontakten på den indre bane, er den samme som den ydre ring. Vinkelkontaktlejer bedre støtte "kombinerede belastninger" (læsning i både radiale og aksiale retninger) og kontaktvinklen af lejet bør modsvares til de relative andele af hver. Jo større kontaktvinklen (typisk i området 10 til 45 grader), jo højere den aksiale støttede belastning, men den nedre den radiale belastning. Ved høje hastigheder, såsom turbiner, jetmotorer, og tandpleje udstyr, de centrifugale kræfter, der genereres af kuglerne ændrer kontaktvinklen på den indre og ydre ring. Keramiske materialer såsom siliciumnitrid nu regelmæssigt anvendes i sådanne anvendelser som følge af deres lave massefylde (40 % af stål). Disse materialer reducerer centrifugalkraften og fungere godt i miljøer med høje temperaturer. De har også tendens til at bære på samme måde som leje stål-stedet revnedannelse eller knusning såsom glas eller porcelæn.

De fleste cykler med kantede-kontakt lejer i headsets, fordi kræfter på disse lejer både i radial og aksial retning.

Axial
En aksial kugleleje anvender side-by-side løb. En aksial belastning overføres direkte gennem lejet, medens en radial belastning dårligt understøttet og har tendens til at adskille de racer, således at en større radial belastning vil kunne beskadige lejet.

Deep-groove
I en dyb-rille radialt leje, er de løb dimensioner tæt til dimensionerne af de bolde, der kører i den. Deep-groove lejer kan understøtte højere belastninger.

Conrad-stil kugleleje er opkaldt efter sin opfinder, Robert Conrad, der blev tildelt britisk patent 12.206 i 1903 og US patent 822.723 i 1906. Disse lejer er samles ved at placere den indre ring i en excentrisk position i forhold til den ydre ring, med de to løb i kontakt på et tidspunkt, hvilket resulterer i et stort hul modsat kontaktpunkt. Kuglerne indsættes gennem hullet og så jævnt fordelt omkring lejesamlingen, hvilket løbene bliver koncentriske. Samling fuldendes ved montering et bur til kuglerne for at opretholde deres positioner i forhold til hinanden. Uden buret ville kuglerne til sidst glider ud af position under drift, hvilket får lejet til at mislykkes. Buret bærer ingen belastning og tjener kun til at fastholde bolden position.

Conrad lejer har den fordel, at de er i stand til at modstå både radiale og aksiale belastninger, men har den ulempe, lavere belastningsevne på grund af det begrænsede antal kugler, der kan indlæses i lejesamlingen. Sandsynligvis den mest kendte industrielle kugleleje er den dybe rille Conrad stil. Lejet anvendes i de fleste mekaniske industrier.

Slot-fill
I en slids-fill radialt leje, også omtalt som et fuldt komplement udformning er de indre og ydre løberinge notched på den ene side, således at når indhakkene er rettet ind, kan kuglerne være gledet i den resulterende spalte til at samle lejet. En slot-fylde lejet har den fordel, at hele rille er fyldt med kugler, der kaldes en komplet komplement, hvilket resulterer i en større radial belastningskapacitet end en Conrad forsynet med de samme dimensioner og materialetypen. Dog kan en slot-fill lejet ikke bære en væsentlig aksial belastning på rillen side. Også slidserne forårsager en diskontinuitet i de racer, der har en lille, men negativ virkning på styrken. Bemærk, at en vinkelkontaktlejet kan adskilles aksialt og derfor er et komplet konstruktion.

Rækker
Der er to rækker designs: single-rækken lejer og dobbelt-rækken lejer. De fleste kuglelejer er en enkelt række design, hvilket betyder at der er en række af kugler til kuglelejer. Dette design virker med radiale og stak belastninger. En dobbelt-række design har to rækker af kugler til kuglelejer. Deres ulempe er, at de har brug for bedre tilpasning end én række lejer.

Flange
Lejer med en flange på den ydre ring forenkle aksiale placering. Huset for sådanne lejer kan bestå af et gennemgående hul med ensartet diameter, men er trådt flade af huset (som kan være enten den ydre eller indre flade) skal bearbejdes lige vinkelret på hullet akse. Men sådanne flanger er meget dyre at fremstille. En mere omkostningseffektiv arrangement af lejets ydre ring, med lignende fordele, er en låsering rille på det ene eller begge ender af den udvendige diameter. Fjederringen antager funktionen af en flange.

Caged
Bure anvendes typisk til at fastgøre kuglerne i en Conrad-stil kugleleje. I andre konstruktionstyper de kan mindske antallet af bolde afhængigt af den specifikke bur form, og dermed mindske belastningen. Uden bure den tangentiale position stabiliseres ved glidning af to konvekse overflader på hinanden. Med et bur den tangentielle position er stabiliseret ved en glidning af en konveks overflade i en tilpasset konkav overflade, som undgår buler i kuglerne og har lavere friktion. Caged rullelejer blev opfundet af John Harrison i midten af det 18. århundrede som en del af hans arbejde på kronografer. Caged lejer blev anvendt hyppigere i krigstid stål mangel på cykel hjullejer gift med udskiftelige kopper.

Keramiske hybride kuglelejer med keramiske kugler
Keramiske kugler til kuglelejer kan veje op til 40% mindre end stål dem, afhængig af størrelse og materiale. Dette reducerer centrifugal belastning og udskridning, så hybrid keramiske lejer kan operere 20% til 40% hurtigere end konventionelle lejer. Dette betyder, at den ydre ring groove udøver mindre kraft indad mod bolden som de bærende spins. Denne reduktion i kraft reducerer friktion og rullemodstand. De lysere bolde tillader lejet at spinde hurtigere, og bruger mindre energi til at opretholde dens hastighed.

Mens keramiske hybrid lejer anvender keramiske kugler i stedet for stål dem, er de konstrueret med stål indre og ydre ringe, deraf hybrid betegnelse.

Sfæriske
Sfæriske kuglelejer, såsom Wingquist lejet, er konstrueret med den indre ring og kugle samling indeholdt i en ydre ring, som har en sfærisk raceway. Denne konstruktion tillader lejet at tolerere en lille vinkelforskydning som følge af deformation eller forkert montering.


Hvad er de største årsager til kugleleje nedbrud?


18.jan 2024


Hvad er de største årsager til kugleleje nedbrud?

WestCoast - Magnettætninger til beskyttelse af kugleleje

Kuglelejet er en kritisk komponent i maskiner med roterende elementer, men ofte er det kuglelejet, som er årsagen til, at maskinen skal sættes ud af drift. Den største årsag til et kuglelejenedbrud er forurening af smøremidlet, og dette kan føre til et ødelagt kugleleje, overophedning, skade på akslen og ultimativt en defekt maskine.

Undersøgelser viser, at 70% af alle kuglelejer går i stykker før den forventede levetid. Den primære grund til, at kuglelejet går i stykker før tid, er forurenet smøremiddel grundet en slidt læbetætning/simmerring.

Smøremidlet bliver forurenet pga. forringet beskyttelse, så der kan trænge fugt, støv eller skidt ind i kammeret. Et almindeligt smøremiddel som olie er særligt følsom over for forurening. Undersøgelser har vist, at hvis der kommer 0,002% vand i olien, vil levetiden på kuglelejet falde med 48%. Derfor er en stabil og tæt lejebeskyttelse nøglen til forlænget levetid på udstyret.

Hvilken oliesmøring anvender du til dit kugleleje?

Læs hele artiklen her


Certificeret sikkerhed: nyt biokompatibelt igus kuglelejemateriale til medicinsk teknologi




igus GmbH udvikler og producerer motion plastics. Disse smørefri, højtydende polymerer forbedrer teknologien og reducerer omkostningerne hvor ting er i bevægelse. Indenfor energiforsyninger, højfleksible kabler, glide- og lineære lejer samt føringsskrueteknologi fremstillet af tribo-polymerer, er igus verdensførende.

xirodur MT180 overholder verdens strengeste sikkerhedsstandarder og reducerer certificeringsomkostningerne for medicoteknologiske produkter

igus, motion plastics specialisten, udvider sit sortiment af højtydende plast til medicinsk teknologi. Nyt i produktsortimentet: xirodur MT180, et materiale til lette, hygiejniske, smøringsfrie xiros dybtrillede kuglelejer - certificeret i henhold til de strengeste standarder, som USP Class VI og DIN EN ISO 10993. Materialets certificerede biokompatibilitet giver producenter af medicinsk teknologi, f.eks. bioreaktorer, sikkerhed og sparer tid og penge i forbindelse med produktgodkendelse.

Også inden for medicinsk og farmaceutisk teknologi erstatter maskin- og anlægsingeniører i stigende grad metalkomponenter som f.eks. kuglelejer med dybtrillede kuglelejer af højtydende plast. Fordelen er, at kuglelejerne i igus xiros serien fungerer uden smøring og er vedligeholdelsesfrie, samtidig med at de har lav friktion og er hygiejniske. Et almindeligt problem er, at ikke alle plastmaterialer er egnede til alle medicoteknologiske anvendelser. Hidtil har producenterne ofte været nødt til at planlægge tid og omkostninger til ny certificering af monteringer. "Vi investerer masser af energi i forskning og udvikling. På den måde markedsfører vi materialer, som er certificeret i henhold til de strengeste standarder i verden - materialer, som producenter af medicoteknologi kan benytte uden bekymringer," siger Marcus Semsroth, leder af forretningsenheden for xiros polymere kuglelejer hos igus. "En af vores seneste udviklinger er xirodur MT180, et biokompatibelt materiale, til fremstilling af lette, hygiejniske, umagnetiske xiros dybtrillede kuglelejer."

xirodur MT180: godkendt selv til kontakt med blodbanen

De nye kuglelejer af xirodur MT180 er velegnede til f.eks. bioreaktorer, som dyrker mikroorganismer i et næringsmedium. Disse reaktorer spillede en afgørende rolle i produktionen af RNA vacciner under COVID-19 pandemien. Kuglelejerne kan anvendes f.eks. i agitatoren. De er klassificeret i henhold til USP 88 klasse VI. USP står for United States Pharmacopeia, et amerikansk kompendium af lægemiddelinformation, der definerer kvalitetsstandarder for lægemidler - nogle af de strengeste i verden. Denne klassificering beviser, at igus kuglelejerne ikke udgør nogen risiko for forurening. "xirodur MT180, vores nye materiale, har således opnået den højeste klasse for biokompatibilitet," siger Semsroth. I denne klasse er det højtydende plastmateriale godkendt til kontakt med blodbanen og er derfor lige så biokompatibelt som de materialer, der anvendes i implantater. Materialet er også i overensstemmelse med DIN EN ISO 10993 for medicinske produkter.

Mere nyt fra igus

Velegnet til proteser, laboratorieudstyr og hospitalssenge

De enkeltrækkede xiros dybtrillede kuglelejer af højtydende plast hører til familien af rullelejer. De består af fire komponenter: et indre og ydre lejeløb, et hus og lastkuglerne. Hus og løb er sprøjtestøbt af xirodur MT180. Kuglerne kan være fremstillet af rustfrit stål eller glas efter ønske. Når der anvendes glaskugler, er lejerne helt umagnetiske og elektrisk isolerende. Det gør dem egnede til magnetisk resonansbilleddannelse (MRI), en metode, der anvender et pulserende magnetfelt i overensstemmelse med USP 88 til at gøre kroppens indre synligt lagvis. Da magnetfeltet er mange tusinde gange stærkere end jordens magnetfelt, kan konventionelle metalrullelejer ikke anvendes. "Kuglelejer af xirodur MT180 er ikke kun velegnede til bioreaktorer og MRI, men også til proteser og ortoser, røntgenrobotter, laboratorieudstyr og hospitalssenge," siger Ulf Hottung, leder af medicinsk teknologi hos igus. Semsroth tilføjer: "De er derfor ikke kun modstandsdygtige over for korrosion og snavs, men også op til 50 % lettere og meget holdbare. For at sikre kvalitet og sikkerhed sætter vi alle vores kuglelejer på prøve i vores eget testlaboratorium."


Igus – Sådan bliver selv olietankere til miljøvenlige sejlskibe




Elektrisk sejl med lejeteknologi fra igus reducerer brændstofforbruget med op til 40 %

Reduktion af miljøskadelige emissioner fra global skibsfart: Med dette mål i tankerne har den nye spanske virksomhed bound4blue udviklet en ny fremdriftsteknologi - fuldautomatiske sejl, der reducerer brændstofforbruget betydeligt. Der anvendes smørefri og vedligeholdelsesfri glidelejer og radiale dybtrillede kuglelejer fra igus.

En stor del af hav-, kyst- og indlandsfartøjer drives stadig med tung brændselsolie og diesel. En belastning af miljøet, der ikke længere er bæredygtig for rederier verden over. For at hjælpe den internationale skibsfartsindustri med at nå det fælles mål om klimaneutralitet i 2050 udvikler ingeniører derfor grønnere drivteknologier som elmotorer eller metanol- og ammoniakbaserede brændstoffer. En ny virksomhed kaldet bound4blue fra Barcelona går dog i en helt anden retning. Ideen er at bruge vindens kraft med et nyt drivsystem til at reducere brændstofforbruget. For at omsætte denne idé til praksis er der brug for robuste og holdbare komponenter, der ikke skades af et hårdt miljø. Dette er ikke noget problem med glidelejerne og radiale dybtrillede kuglelejer fra igus.

Enorm opdrift takket være elektrisk sugemekanisme

De spanske ingeniørers opfindelse består af to komplementære drivsystemer: vingesejl og eSAILs. Bag dem er omkring 20 m høje giganter, der er monteret på dækket, og som automatisk tilpasser sig vinden - svarende til et klassisk sejl. Vingesejlet ligner en flyvevinge og er baseret på de samme aerodynamiske principper. Fordelen er, at det er et sammenklappeligt system, der fylder lidt på dækket. Det søjlelignende eSAIL leveres med en særlig teknisk funktion: En elektrisk sugemekanisme på bagsiden af sejlet trækker vind ind, mens båden bevæger sig. Dette reducerer turbulens, der ellers er almindelig, betydeligt. Som følge heraf omgiver luftstrømmen bogstaveligt talt sejlet og skaber enorm løft med lav træk. Det er op til syv gange højere end et konventionelt sejl med minimalt strømforbrug og derfor stærkt nok til at tage belastningen af motorerne. Ved hjælp af vingesejl og eSAIL kan brændstofforbruget reduceres med op til 40 %. Ifølge selskabet er der derfor garanti for en tilbagebetalingstid på mindre end fem år. For at overbevise rederier om fordelene ved dette nye drivsystem ønsker ingeniørerne også at holde vedligeholdelsesomkostningerne så lave som muligt. Systemet skal kunne modstå høje belastninger, salt havvand, høj luftfugtighed og skiftende temperaturer i årevis - uden hyppige reparationsindgreb. Dette er krav, der ikke kun skal opfyldes af de største, men også af de mindste komponenter, som glidelejerne. Derfor anvendes komponenter fra igus i eSAIL.

Korrosionsfri og smørefri lejeteknologi reducerer vedligeholdelseskravene

Hertil bruger designerne cylindriske glidelejer fremstillet af iglidur X materialet til sejlets gearaksler og støttestænger. Fordelen i forhold til metallejer: Polymerlejerne korroderer ikke selv i direkte kontakt med havvand. I modsætning til mange lejer fremstillet af metal kan rederier også undlade smørearbejde. Som en vigtig komponent i igus materialer sikrer faste smøremidler en vedligeholdelsesfri tør drift, uden en eneste dråbe smøreolie. Lejeteknologi fra motion plastics specialisten benyttes også i pilotsystemet - et sensorinstrument til måling af atmosfærisk tryk. Her er ingeniørerne afhængige af radiale dybtrillede kuglelejer i xirodur B180 serien. Lejerne består hovedsageligt af fire sprøjtestøbte komponenter: indvendige og ydre ringe af højtydende plast og et hus og kugler i rustfrit stål. De fungerer også uden smøremidler, er modstandsdygtige over for havvand og kan benyttes i temperaturer mellem -40 og +80 °C. En positiv bivirkning: lejerne er ca. 60 % lettere og op til 40 % mere økonomiske end sammenlignelige metallejer.


Nyheder og Indlæg om Kuglelejer


Seneste om Kuglelejer



Cookie-indstillinger