Trapper

Trapper

Trapper er strukturer, der bruges til at forbinde forskellige niveauer i en bygning eller udendørs terræn. De er en fundamental del af arkitekturen og kan være både praktiske og dekorative elementer i et rum.

Trapperne kan konstrueres af forskellige materialer, herunder træ, stål, beton eller sten, og deres design kan variere fra enkle og funktionelle til smukt udførte kunstværker.

Definitionen på en trappe er en samling af trin der fører op eller ned i højde på steder, hvor det er upraktisk med en skråning eller en rampe. For sikkerhedens skyld laves der regler for hvordan trapperne skal opbygges. Målene skal sikre at trapperne ikke bliver for stejle, for smalle eller for uregelmæssige. Trapperne leveres i mange forskellige former.

Leverandører af Trapper:

Prowelding A/S

Sandagervej 28
7400 Herning
Tlf.: 97 14 07 08
E-mail: jg@prowelding.dk

www.prowelding.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

D-S Sikkerhedsudstyr A/S

Menstrupvaenge 10
4700 Næstved
Tlf.: 55 44 66 44
E-mail: info@d-s.dk

www.d-s.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Elefantriste A/S

Ivar Lundgaards Vej 21
7500 Holstebro
Telf.: 97 42 61 33
Email: mail@elefantriste.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her

JBT Maskinværksted

jbtm

Skanderborgvej 49
7171 Uldum
Telf.: 40 50 73 46
E-mail: jbtm@jbtm.dk

www.jbtm.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

KONE A/S

Lautrupvang 24
2750 Ballerup
Tlf: 35 87 80 00
E-mail: denmark@kone.com

www.kone.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Layher ApS

Vejleåvej 50
2635 Ishøj
Tlf.: 69 15 74 00
E-mail: info@layher.dk

www.layher.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

PcP Danmark A/S

Sverigesvej 2-4
7480 Vildbjerg
Tlf.: 97 13 12 00
E-mail: salg@pcp-corp.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her

Polysan A/S

Industrivej 17
5672 Broby
Tlf.: 62 66 12 21
E-mail: polysan@polysan.dk

www.polysan.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Silkeborg Stigefabrik A/S

Adidasvej 2, Knudlund Industricenter
8653 Them
Telf.: 86 84 92 44
E-mail: mail@silkeborgstigefabrik.dk

www.silkeborgstigefabrik.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Stigefabrikken.dk ApS


Karolinevej 7
4200 Slagelse
Tlf.: 78 71 31 31
info@stigefabrikken.dk

www.stigefabrikken.dk - www.stegfabriken.se - www.stigefabrikken.no

Se hele vores produktprogram og profil her

Stigeteknik.dk

Silkeborgvej 31A
7442 Engesvang
Telf.: 20 17 01 22
E-mail: mail@stigeteknik.dk

www.stigeteknik.dk

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden:

Ud over deres primære funktion som transportveje mellem etagerne i en bygning, kan de også tilføje æstetisk appel og karakter til et rum. Et veludformet trappetrin eller gelænder kan være et centralt fokuspunkt i interiøret eller eksteriøret af en bygning.

Der er forskellige typer af en trappe, herunder lige trapper, vindeltrapper, buede trapper og flydende trapper, hver med deres egne fordele og æstetiske egenskaber. Valget af trappestype afhænger ofte af pladsens layout, arkitektoniske stil og funktionalitet.

Trapperne spiller også en vigtig rolle i bygningens sikkerhed og evakuering. De skal være designet og konstrueret i overensstemmelse med gældende bygningsregulativer og sikkerhedsstandarder. Dette for at sikre, at de er stabile, skridsikre og lette at bruge i tilfælde af nødsituationer.

Uanset om de er enkle eller komplekse, spiller trapper en afgørende rolle i vores dagligdag, og deres design og konstruktion bør overvejes omhyggeligt. Dette for at opnå den ønskede funktionalitet, æstetik og sikkerhed.

Beregninger til produktion af trapper i træ - Formler, formelsamlinger og teknisk viden


ZÜBLIN – En af Danmarks mest komplekse trapper er åbnet




Det har taget Metroselskabet og ZÜBLIN fire år at bygge de 46 trin, der forbinder metro, tog og gadeplan på Østerport Station. Nu har Metroselskabet slået dørene op til den nye metrotrappe.

Metrotrappen og den tilhørende transfertunnel på Østerport Station er et ekstremt kompliceret funderingsprojekt. Byggegruben er etableret kun 1,2 meter fra det eksisterende Spor 6 på Østerport Station, klos op ad den fredede stationsbygning og ovenpå centrale spildevands og ferskvandsledninger til Københavns forsyning. Det har krævet helt særlige hensyn til både planlægning og udførelse, og ZÜBLINs funderingsafdeling har gravet dybt i kompetencerne for at løse opgaven, der udover spuns og in situ-beton har budt på slurrypæle, GEWI-pæle, TAM-grouting og jordankre.

Beregningsprogram for trapper i metal

Udfordringerne er løst i fællesskab

I de seneste fire år er udfordringerne i undergrunden blevet løst i tæt samarbejde mellem Metroselskabet, de rådgivende ingeniører fra COWI og hovedentreprenøren ZÜBLIN. Designet er blevet tilpasset de fysiske forhold, fundamentet under den gamle station er blevet forstærket og den komplekse konstruktion er optimeret, så den slet ikke har kontakt med stationsbygningen. Da designet var på plads, stødte gravemaskinerne på arkæologiske effekter i bunden af byggegruben. Så var det fuld stop, mens arkæologer fra Københavns Museum sikrede de mulige rester fra broværket til en fæstning fra 1800-tallet.

Projektchef Robert Dam fra ZÜBLIN har været med til at udvikle de løsninger, der skulle indhente noget af den tabte tid. ”Hver gang vi stødte på en udfordring i undergrunden, måtte vi finde andre steder at optimere”, forklarer Robert Dam og kommer med et konkret eksempel: ”For at spare tid besluttede vi at installere præfabrikerede betondæk, som vi kunne hejse direkte ind med en mobilkran.

Det lyder måske lige til, men elementerne er så komplekse i form og armering, at det ikke umiddelbart var muligt at få dem produceret på normal vis. Derfor fik vi ZÜBLINs egenproduktion til at armere og støbe elementerne på en anden plads, så vi kunne fragte dem direkte ind til Østerbro i takt med, at vi skulle installere dem. Her ventede Danmarks største mobile bæltekran på at hejse de op til 24 tons tunge elementer ind på plads – en manøvre, der sparede seks uger i tidsplanen”, forklarer Robert Dam.

Et sikkert arbejdsmiljø med BIM 5D og stram styring

Det komplekse funderingsprojekt er planlagt og styret med BIM 5D, og Metroselskabet og ZÜBLIN har fra de indledende faser opbygget projektet i 3D for at skabe overblik og mulighed for at styre den komplekse opgave bedst muligt. 3D-modellen har ikke kun haft betydning for planlægning og udførelse. Den har også spillet en afgørende rolle for arbejdsmiljø og sikkerhed på den meget trange byggeplads midt i København. ZÜBLIN har netop rundet 850 dage uden arbejdsulykker på projektet, og her har det særlige fokus på koordinering og planlægning af arbejdsopgaverne spillet en stor rolle, fortæller Robert Dam.

”Vi har stram styring og fokus på arbejdsmiljø. 3D-modellen gør det lettere for os at koordinere arbejdet, men det er medarbejderne ude på pladsen, der leverer resultaterne”, understreger han og tilføjer, at der også er et tæt samarbejde med Arbejdstilsynet, der bliver brugt som sparringspartner.

Arbejdet på Østerport Station fortsætter lidt endnu

Passagerer, der benytter metrotrappen og transfertunnellen på Østerport Station, vil fortsat kunne opleve arbejdet på tæt hold, mens den sidste finish afsluttes og transfertunnellens samlinger støbes. Herefter fortsætter arbejdet med at færdiggøre terrænet på stationspladsen, inden projektet efter planen er helt færdigt til sommer.

Fra 2025 forventer Metroselskabet, at Østerport Station bliver den fjerdetravleste station i Danmark med knap 45.000 påstigninger om dagen. Det skyldes især, at det fra Østerport Station er muligt at skifte mellem regionaltog, S-tog, busser og selvfølgelig de to nye metrolinjer M3 og M4.



Cookie-indstillinger