Arbejdsgiverne – Bag enhver stor dansk virksomhed står en gruppe af små

”100 danske virksomheder står for mere end halvdelen af dansk eksport”, tikkede fornylig gennem Ritzau og efterfølgende ud i aviserne. I artiklen kunne man læse, at de 100 største eksportvirksomheder stod for 51,1 procent af eksporten. Det må jeg lige kommentere på. Det er korrekt, at de 100 største trækker over halvdelen af læsset. Men vi skal huske, at de gør det jo ikke uden de små.

Nævn mig den store danske virksomhed, der ikke har en underskov af mindre underleverandører, som de samarbejder med. Danske produkter bliver typisk til i et samspil mellem virksomheder af forskellig størrelse, og det er ofte fleksibiliteten i det samarbejde, som giver Danmark en konkurrencefordel.

I den nævnte artikel fik en interesseorganisation lov til at kommentere, at ”hvis billedet skal ændres, må flere af de mindre danske eksportvirksomheder gøre en indsats for at komme ud til fjernere markeder”. Det har de skam allerede gjort. Særligt til USA, Kina og Canada er eksporten alene det sidste år øget markant. Jeg arbejder selv med at få mindre danske virksomheder ud på nye eksportmarkeder, og herfra kender jeg mange, der har stor succes på de udenlandske markeder.

Deres navne er ikke kendt i den brede offentlighed. Men det betyder ikke, at de ikke eksisterer. Tag bare en virksomhed som Fransgaard Maskinfabrik A/S i Farsø med 40 ansatte. De producerer maskiner til landbrug og skovbrug – til det meste af verden, med USA som et vigtigt marked. 90 procent af deres omsætning er eksport. Eller en underleverandør som Jan Bachs Maskinfabrik ApS I Skælskør med 28 ansatte, der henter 50 procent af omsætningen på eksportmarkeder. Og sådan kunne jeg blive ved.

Ser man generelt på tallene for eksport af varer fordelt på virksomhedsgrupper, vil man se, at de 100 største virksomheders eksport faktisk er faldet fra 2013-2015 med 2,7 procentpoint, og siden 2008 er det faktisk de små- og mellemstore virksomheder, der har stået for mere end halvdelen af eksportvæksten.

I artiklen kunne man også læse, at ”over halvdelen af vores vareeksport er koncentreret på relativt få virksomheder, hvilket gør udviklingen i eksporten sårbar over for, hvordan det går i disse eksportlokomotiver”. Her må hensigten være at rette politikernes opmærksomhed mod, at det er vigtigt, at vi passer godt på de store. Og selvfølgelig er det vigtigt, at vi har et godt erhvervsklima for de store. Men det er måske endnu vigtigere, at vi har et godt erhvervsklima for de små. Når alt kommer til alt, starter store virksomheder jo med at være små. Faktisk har 145 mellemstore virksomheder og 12 små virksomheder i perioden 2011-2014 haft så meget succes på vækstmarkederne, at de nu er rykket op i kategorien ”store virksomheder”

Cookie-indstillinger