Tandremme

Tandremme er principielt en fladrem med tværstillede tænder, som passer i en tilsvarende profil i remskiven. Tandremme har synkrone omløbstal med skiven, og der er derfor ikke noget sliptab. Tandremme er drivremme, der oftest ses brugt i forbrændingsmotorer i biler, samt maskiner og fabrikker. Tandremme driver knastakslen og driver selve krumtapakslen.

Leverandører af Tandremme:

AHT A/S

Filmbyen 23, 4. sal SØ
8000 Aarhus C
Tlf.: 44 44 44 70
E-mail: info@aht-as.dk

www.aht-as.com

Se hele vores produktprogram og profil her

Acton A/S

ACTON

Torbenfeldvej 3
2665 Vallensbæk Strand
Tlf.: 43 73 70 43

Gunnar Clausens Vej 66
8260 Viby J
Tlf.: 86 75 26 00

E-mail: Acton@Acton.DK

www.acton.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

BEVI A/S

Baldersbuen 14
2640 Hedehusene
Tlf.: +45 39 67 36 05
E-mail: bevi@bevi.dk

www.bevi.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Bengtssons Maskin AB

Företagsvägen 14
232 37 Arlöv Malmö
Tel: +46 (0)40 - 68 07 300
Fax: +46 (0)40 - 43 02 71
E-mail: info@bengtssons-maskin.se
Direkte mail: henrik.andersen@bengtssons-maskin.dk

web

Se hele vores produktprogram og profil her

ElectroCare ApS

electrocare

Generatorvej 8 A
2860 Søborg
Telf: 38 34 60 10
E-mail: kbh@electrocare.dk

www.electrocare.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Elektro Gruppen A/S

Maltvej 16-20
9700 Brønderslev
Tlf.: +45 98 82 07 00
E-mail: info@elektro.dk

www.elektro.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

Hoyer A/S

Over Hadstenvej 42
8370 Hadsten
Tlf.: +45 86 98 21 11
E-mail: hoyermotors@hoyermotors.com

www.hoyermotors.dk

Se hele vores produktprogram og profil her

SBK Viborg A/S

Mariendalsvej 16B
8800  Viborg
Tlf.: 8844 7040
E-mail: Viborg@sbk-belt.dk

www.sbk-belt.dk

Se hele vores produktprogram og profil her


Mere viden om Tandremme:

Tandremme har en meget høj virkningsgrad uanset belastning for transmissionen. Tandremme udvikler meget lidt støj, og opspændingen har ikke stor betydning, hvorfor belastningen på lejerne også er ringe. Modsat almindelige drivremme, såsom kileremme og ribremme er tandremme udstyret med "tænder" og kører på et særligt "tandhjul", der gør, at remmen ikke kan skride.

Derfor vil tandremme altid kunne holde de to forbundne aksler i præcis den samme takt. Knækker tandremmen i en bilmotor, kommer krumtapakslen og knastakslen ud af takt, hvilket i værste tilfælde kan resultere i, at motoren bliver alvorligt skadet. Skaden opstår idet stempler og ventiler risikerer at støde sammen. Tandremmes eneste umiddelbare ulempe er prisen, som er noget højere end for de øvrige remtyper.

Tandremme er en del af en forbrændingsmotoren, der styrer timingen af motorens ventiler. Nogle motorer, såsom den flade-4 Volkswagen luftkølet motor, og de lige-6 Toyota F motor Brug synkrontandhjulene. Først ses i 1954 Devin, der vandt SCCA National Championship i 1956 (se maj 1957 Sports Cars Illustreret artikel af OC Rich), tandremme erstattet de ældre stil timing kæder, der var fælles indtil 1970'erne og 1980'erne (selv i det sidste årti der har været reemergence af kæde brug i mange bilproducenter). Nogle producenter, såsom BMW [1] og Mercedes-Benz, [2], er kendt for at bruge timing kæder på grund af deres holdbarhed. Udtrykket "tandremme" bruges nogle gange for det mere generelle tilfælde af flade bånd med integrale tænder, selv om en sådan anvendelse er misvisende, da der ikke timing eller synkronisering involveret.

I forbrændingsmotoren  er det således at tandremme / kæde forbinder krumtapakslen til knastakslen (er), der igen styrer åbningen og lukningen af motorens ventiler. En fire-takts motor kræver, at ventilerne åbner og lukker en gang hver anden omdrejning af krumtapakslen. Tandremmen / kæde gør dette. Det har tænder til at dreje knastakslen (s) synkroniseret med krumtapakslen, og er specielt designet til en bestemt motor. I nogle motorkonstruktioner tandremmen kan også anvendes til at drive andre motorkomponenter, såsom vandpumpe og oliepumpen.

Tandremme – Hvilken længde tandrem skal der anvendes? - Formler, formelsamlinger og teknisk viden


Lemvigh-Müller – Få optimal drift på drivremme




Hvorfor fejler drivremme, og hvordan kan dette undgås? Den korrekte og fejlfri installation af (nye) remme er den vigtigste faktor.

Kontrol af opspændingen

En garant for en lang levetid for fladremme, kileremme, ribbebånd og tandremme er Optibelt TT-frekvensmåler til kontrol af opspændingen af drivremme. På grund af det kompakte design kan det bruges universelt til drev inden for maskinteknik, i bilindustrien og til mange andre tekniske applikationer. Også på steder, der er vanskelige at få adgang til. Dermed kan kileremme, ribbebånd og tandremme hurtigt og nemt kontrolleres for deres opspænding.

Woodruff kiler finder du her

Funktioner:

  • Måleområde fra 1 Hz til 600 Hz
  • CAP-grænseflade
  • Genopladelig via usb.

Justeringer af remdrev

Optibelt LASER POINTER II letter justeringer og er derfor også et uundværligt hjælpemiddel til remdrev. Håndteringen er enkel, og LASER POINTER II kan fastgøres på få sekunder. Remskiverne justeres derefter til hinanden via front- eller sidefladerne.

Funktioner:

  • hurtig og nem påsætning på remdrev
  • måling af parallel og vinkelforskydning
  • højere driftssikkerhed
  • tidsbesparende og nøjagtig målemetode
  • i praktisk lille servicekasse - praktisk håndtering
  • inkl. tilbehør (målmagneter, afstandsstang, batterier)

Vil du vide mere?

Som drivremsspecialist har Optibelt lavet en PDF med en oversigt over de mest almindelige problemer og årsager til drivremsfejl, suppleret med en løsning for hver specifik remtype.


RUBIX – Gates Power Grip GT4, det nyeste indenfor tandremme




Udviklet med hjælp af det sidste indenfor avanceret teknologi og materialer, har Gates® Power grip™ GT4™ den højest mulige belastningseffekt i sin klasse.

Ved brug af nye materialer har Gates designet en rem i "ethylene elastomer" med højere effektkapacitet og større temperatur område.



Cookie-indstillinger